25. 3. 2021

Výzva 21

Mensa gymnázium,
Fakulta tělesné výchovy a sportu UK

Proč je dobré se zapojit?

Fyzická aktivita  a pohyb je pro lidské tělo přirozené. Již od úsvitu lidského rodu pohyb (vedle životního prostředí, potřeby přežít a sociálních vazeb) formoval naši evoluci, zvyšoval naši inteligenci, podporoval imunitní systém a přirozeně nás zbavoval stresu. Bez pohybu nejsme tím, koho evoluce po miliony let formovala. V současnosti (a tím nemyslíme jen tento covidový čas) množství času, které trávíme pohybovými aktivitami je stále menší. Především děti jsou ohroženy nedostatkem pohybových aktivit. Jen těžko si lze představit, že si pohybové vzorce a návyky budou osvojovat až v dospělosti. Naše tělo je naprogramováno na určitou dávku pohybu denně. Když se hýbeme, naše tělo začíná produkovat specifické látky, které pozitivně ovlivňují naše tělo i mysl. Po fyzické námaze máme dobrou náladu, smějeme se, cítíme se dobře v kolektivu. Také tím snižujeme fyziologickou i psychologickou hladinu stresu. Náš imunitní systém začíná pracovat správně. Pohybem také snižujeme množství methylací DNA (ty narůstají s rostoucím věkem), čímž ji vlastně omlazujeme.

Mensa gymnázium,
Fakulta tělesné výchovy a sportu UK

Proč 21?

Jednak číslo 21 koresponduje s letošním rokem 2021. Ale především je to minimální nutná doba k tomu, abychom si vytvořili jakýkoli návyk. Je tedy nutné cvičit opravdu každý den, ani jeden den nevynechat. Pokud vynecháme, třeba zapomeneme, musíme celou výzvu začít znova. Proto si hned na začátku zvolte přiměřenou dobu a intenzitu pro vaše pravidelné cvičení. Např. pokud jste teď delší dobu necvičili, doporučujeme si zvolit pro začátek dobu cca 15 min. Také si zvolte pohybovou aktivitu, která vás bude bavit, může to být běhání, protahování, cvičení podle videí vytvořených na FTVS https://www.facebook.com/groups/1185682928568416. Najdete spoustu inspirace, jak svou každodenní pohybovou aktivitu provádět. Pokud budete pravidelně každý den po dobu 21 dní cvičit, tak si vaše tělo a mysl na tuto aktivitu zvykne. Potom už nebude problém si postupně dobu i intenzitu cvičení zvyšovat.